INTRO ZWEMBAD DE MEERKAMP

ZWEMMEN MET DEMENTIE

Projectleider: Ingrid Wulving

25 jaar zwembad De Meerkamp

Zwembad De Meerkamp bestond in 2019 25 jaar. Het zwembad is net als haar voorgangers Het Keerpunt en De Poeloever vervlochten in de levens van Amstelveners. Iedereen is er wel een keer geweest. Voor eigen zwemlessen, voor zwemlessen van kinderen, om banen te zwemmen of aquasporten te volgen, voor de vereniging of gewoon om op een hete dag lekker af te koelen.

Het 25 jarig jubileum was bij uitstek de gelegenheid om het zwembad in het voetlicht te plaatsen. We hebben gemerkt dat het zwembad in Amstelveen onverminderd populair is. Tijdens de jubileum feestweek van 22 tot en met 28 juni mochten we maar liefst 10.000 bezoekers ontvangen! Dat was 20% meer dan in een gewone week in dezelfde periode. Maar dat was niet alles. De inzet en het enthousiasme van de trouwe bezoekers, de medewerkers en de verenigingen was ronduit ontroerend.

Met de discussie die we in 2020 voeren over een nieuwe zwemgelegenheid, is het van groot belang dat we in gedachten houden dat het zwembad een grote sociale functie heeft. Van jong tot oud heeft warme en mooie herinneringen aan de bezoekjes aan het zwembad. Het een ontmoetingsplek waar fit worden en sociale contacten onderhouden samenkomt. Het zwembad gaat een leven lang mee, van het zwangerschapszwemmen, naar de babylessen, naar de zwemlessen, naar het banenzwemmen, het recreatief zwemmen en de aquasporten, naar het Meer Bewegen voor Ouderen. Niet iedereen doorloopt de hele cyclus, maar bijna iedereen stapt wel ergens in.

10.000 bezoekers
150 deelnemers van diverse vaste groepen bij de opening
25 deelnemers aan de nachtmarathon
15 deelnemende verenigingen en sportorganisaties

De doelstelling van 25 jaar zwembad De Meerkamp was àlle facetten van de sportaccommodatie een podium geven.

Deze doelstelling is behaald. Niet alleen alle aquasporten, activiteiten van zwemverenigingen en overige activiteiten zijn tegen het entree tarief van € 2,50 opengesteld voor bezoekers, ook de groepen en verenigingen die gebruik maken van de sporthal zijn in het programma meegenomen. Zo was er bijvoorbeeld een clinic rolstoeldansen.

Ook het buitenbad en buiten terrein zijn optimaal benut door bijvoorbeeld activiteiten van de Beweegbus op het veld en in het buitenbad, de volleybalvereniging op het beachvolleybal veld, de voetbal vereniging op het pannaveld en de basketbal vereniging op het basketbal veld. Daarnaast heeft tijdens de feestweek de zwem4daagse plaatsgevonden. Tijdens de zwem4daagse konden deelnemers kennismaken met de Bovenkerkse drumband, de turnvereniging, de schaak vereniging en circus Pretpiste.